Просмотр полной версии : Sound emulation ПЭВМ "БАЙТ" with КР580ВИ53
Hi. I found that computer Вектор-06Ц have the same sound chip КР580ВИ53 that ПЭВМ "БАЙТ".
Emulation ПЭВМ "БАЙТ" working in Spectaculator after load ROM. Is possible emulate sound КР580ВИ53 in this or other emulator?
I found this file Тест i8253 (http://www.sensi.org/~svo/scalar/ware/650/) In archive is ROM files КР580ВИ53?
Gelip, hi!
"Обучающая программа" uses i8253 to play music between parts. You can use it to test sound. And, of course, all tape games use i8253, when you see flashing message "Остановите ленту, нажмите клавижу "ВВОД". On original spectrum you'll se only flashing border instead of sound. And this, classic tune in program "Художник" (art-studio). Here it is: http://zxbyte.ru/video/lambada.flv
And it is known that native BYTE test software "Наладочная программа" makes comprehensive tests of i8253. But we don't want to publish it...
File in link LAMBADA.flv is my production for Prusak site :-) from my real Byte computer :-). I mean chip emulation КР580ВИ53 in emulator e.g. Spectaculator as in Virtual Vector 6.56
Gelip, cool! I didn't know that :)
I think that it would be possible to add VI53 emulation into b2m emulator. Try to write to b2m in PM, maybe he will add BYTE emulation. I think that all necessary documentation he will find at our site... (zxbyte.ru)
What is link to b2m emulator site?
I test ROM Byte in EMU 1.01 and not working :-(
P.S. Prusak add to site zxbyte.ru scan 3-way sound generator in Byte:
5.10.2012
В раздел "документация" добавлена отсканированная статья "Трёхголосный синтезатор звука в Байте", опубликованная в журнале "Радиолюбитель. Ваш компьютер" 1996 №3.
Gelip, you can write directly to b2m: http://zx.pk.ru/member.php?u=3501
Yes. I write directly PM and e-mail to b2m :-)
Try this files in my emulator: http://bashkiria-2m.narod.ru/files/byte.rar
(in new window click one more time on the same link)
b2m, есть возможность добавить все байтовские фичи в эмулятор? Кроме ВИ53 ещё и расширенные клавиши.. Ну и 2 режима - основной и совместимости.... И, может быть, в перспективе получится добавить поддержку Байта-01? Документация есть, живые экземпляры тоже (и не один)... Софт сграблен...
How use this byte files? Unpacking to root folder EMU 1.01 but not available on list :-(
OK, working but without ВИ53.
Moreover BEEP sound is too strong and palete colour is faded, maybe only other than Spectaculator
How use this byte files? Unpacking to root folder EMU 1.01 but not available on list :-(
Are you sure, the Byte.cfg is in .../emu/config folder?
The root folder of EMU is the folder with EMU.exe
OK, working but without ВИ53.
Moreover BEEP sound is too strong and palete colour is faded, maybe only other than Spectaculator
No. I see that you have opened .sna file and emulator has selected another configuration (ZX Spectrum 128). At this moment there is no possibility to open .sna in Byte configuration. You can only start Byte in "New..." dialog box and load .tap or .tzx with command LOAD "".
---------- Post added at 11:25 ---------- Previous post was at 11:22 ----------
И, может быть, в перспективе получится добавить поддержку Байта-01?
Поддержка Байта пока далека от совершенства, чтобы её добавить в основной архив.
OK, VI53 I think working :-) but Tserikopik from ART STUDIO (Hudoznik with lambada) stop LOAD :-(
If it has special loader you can try to load it without interception of read byte procedure:
1. type LOAD "" but do not press Enter key
2. on the toolbar press "play" button and select the .tap file
3. after that press Enter key immediately
4. during the loading you can press and hold F9 to speed up the loading
КР580ВИ53 working :-) but some problems need fix in emulator:
Only TZX file is possible to open in list. A have TZX file Art Studio from this:
http://zxbyte.ru/doc/tape/tzx1991.zip
Next problem is loader Nu pocitaj (game instruction) after press Enter several times auto open dialog Open file in emulator.
This problem solved in Tapir - deleted some first block's from tzx file but Cerikopik not load and "Pakupajtie komputer Bajt" and BEEP, BEEP, BEEP ... :-(
1. How open TAP file's?
2. How rewind and fast forward tape or tzx files?
3. How load game protected Cerikopik procedure?
1. "On the fly" convertion of the .tap file is not supported yet
2. Nohow. Maybe i add this feature in the future
3. I can't say right now, i have not tried yet
My emulator is not perfect... yet :)
---------- Post added at 10:53 ---------- Previous post was at 10:38 ----------
I have read this: http://zxbyte.ru/byte23.htm
The Cerikopik protection procedure compares timing of execution in RAM and ROM. The correct timing is not realized.
Prusak share Cerikopik protection removed from oryginal version Art Studio:
http://zxbyte.ru/doc/tape/tzx1991unprotect.zip
Lambada working but playing is too fast. I attach video :-)
I set 3000KHz in Byte.cfg file to slow down emulation speed.
P.S. Please send me manual how configuration in .cfg file e.g. section mtim : K580wi53 {
What is rate in this setting: clock[0].rate=1/2 Is this is 3500/2=1750KHz ?
At Prusak site read this:
Интересная особенность КР580ВИ53 - при включении питания все три её канала устанавливаются в режим 3 (деление тактовой частоты) с коэффициентом деления 5602. При этом на выходах КР580ВИ53 будет частота 624,7 Гц.
Split rate is 5602 ?
At wikipedia of КР580ВИ53 read this:
Микросхема выпускалась в двух версиях, КР580ВИ53 (i8253) с максимальной рабочей частотой 2 МГц, и КР580ВИ53Д (i8253-5) c максимальной рабочей частотой 2.5 МГц.
At this site http://www.sharpmz.org/mz-700/8253ovview.htm read section Mode 3:
Mode 3 Square Wave Generator
Mode 3 is similar to the mode 2 except that the output will be high for half the period and low for half. If the count is odd, the output will be high for ( n + 1 ) / 2 and low for ( n - 1 ) / 2 counts.
For example, I'll setup counter #0 for a square wave frequency of 10 kHz ( kilo-Hertz ), assuming the input frequency is 1 MHz.
Please refer to the formula described at mode 2.
1 x 106 / 10 x 103 = 100. This is the decimal value to be loaded or the hexadecimal value $0064. The following program example uses the binary load count.
What is rate in this setting: clock[0].rate=1/2 Is this is 3500/2=1750KHz ?
Yes, multiplier 1, divisor 2.
---------- Post added at 17:13 ---------- Previous post was at 17:03 ----------
I have used this info (http://zxbyte.ru/doc/3way_byte.zip). In this document there is a table with divisors, for musical note A (440 Hz) is used 15*256+137=3977. And 3977*440=1749880 Hz, thus the clock frequency of the timer is the half of CPU clock.
OK, clock[0].rate=1/2 is OK but what Lambada in EMU 1.01 is played fast than at oryginal Byte?
Please compare play speed Lambada EMU (http://zx-pk.ru/attachment.php?attachmentid=37814&d=1350668132) with Lambada Byte (http://zxbyte.ru/video/lambada.flv)
Trying set main.CPUClock to 3000KHz or 2500KHz but this is detune sound :-(
Is EMU 1.01 have possibility speed down emu speed that F9 speed up?
b2m, может быть "ускоренность" из-за отсутствия "медленной" памяти?
Additional i will run test RANDOMIZE USR 14848 or SDF keys combination. Test contains melody "собачий вальс" but test not working in EMU 1.01 :-(
Probably this is because no emulation other ROM's Byte DD71_RT7, DD66_RT5, DD11_RT5 and DD10_RT5. All dump rom's is at site Prusak: http://zxbyte.ru/doc/byte_roms.zip
Are important is ROM's DD71 and DD66
P.S. Test with melody "собачий вальс" run from RANDOMIZE USR 14893 at blank screen.
RANDOMIZE USR 14896 run test in beat melody only (no sound) :-). Interesting that this command run on EMU 1.01 stop working at 0 OK, 0:1
http://zxbyte.ru/byte3.htm
ПЗУ Байта отличалось от ПЗУ обычного Спектрума. Там был прошит русский шрифт, добавлена поддержка расширенной клавиатуры. В режиме совместимости ПЗУ изменялось так, чтобы оно было более похоже на ПЗУ Спектрума, но всё равно полного соответствия не было. Режим совместимости был очень интересно сделан - чтобы не ставить лишние микросхемы ПЗУ типа 573РФ4 поставили одну КР556РТ7 (DD71) (2кб памяти), в которой был записан код, которым замещалась часть кода в Байтовском ПЗУ. Для управления этой РТ7 использовалась еще одна КР556РТ5 (DD66), которая в зависимости от обращения к областям памяти включала/выключала РТ7 (DD71). Замещение происходило при лог.1 на 9DD29 (т.е. дополнительное ПЗУ DD71 включалось только при выполнении команды чтения порта #1F, а по аппаратному сбросу оно выключалось). Данные по замещению областей памяти приведены в таблице:
Адрес на ША A0-A10 на DD71 Кнопка "СОВМЕСТ."
#0000-#007F #000-#07F +
#0280-#02FF #080-#0FF +
#0300-#037F #100-#17F +
#0980-#09FF #180-#1FF +
#0A00-#0A7F #200-#27F +
#0B00-#0B80 #280-#2FF +
#0C80-#0CFF #300-#37F +
#1280-#12FF #380-#3FF +
#1300-#137F #400-#47F +
#1380-#13FF #480-#4FF +
#1400-#147F #500-#57F +
#1480-#14FF #580-#5FF +
#1500-#157F #600-#67F +
#3880-#38FF #680-#6FF +
#3900-#397F #680-#6FF +
#3980-#39FF #680-#6FF +
#3A00-#3A7F #680-#6FF +
#3A80-#3AFF #680-#6FF +
#3B00-#3B7F #680-#6FF +
#3B80-#3BFF #680-#6FF +
#3C00-#3C7F #680-#6FF +
#3C80-#3CFF #680-#6FF +
#3A00-#3A7F #700-#77F -
#3A80-#3AFF #780-#7FF -
Знак "+" соответствует положению кнопки "СОВМЕСТ" в нажатом виде, знак "-" - в отжатом.
В ПЗУ "Байта" был встроен тест памяти. Он запускался, если при сбросе держать нажатыми клавиши "ЫВА".
How config file Byte.cfg to memory map DD71 and DD66 or other to properly emulation Byte computer?
b2m, может быть "ускоренность" из-за отсутствия "медленной" памяти?
Вполне возможно. В плеере ламбады используется синхронизация с КСИ, но там ещё и "мультик", и вот он, похоже, выполняется далеко не за 20мс. В отладчике между срабатыванием точек останова проходит иногда аж 180мс.
I make some BASIC program Test VI53 to test КР580ВИ53 and this working with the same speed on real Byte and EMU 1.01
100 FOR i=1 TO 10
101 FOR l=1 TO 2
102 OUT 238,54
110 OUT 142,5: OUT 142,1
120 PAUSE 10
121 NEXT l
150 OUT 238,118
160 OUT 174,2: OUT 174,8
170 PAUSE 10
181 OUT 238,182
182 OUT 206,6: OUT 206,6
183 PAUSE 6
184 OUT 238,186
185 OUT 238,58
186 OUT 238,122
189 PAUSE 4
191 NEXT i
In LAMBADA is animation together with sound but some other test e.g. TEST V2.1 with melody Scott Joplin - The Entertainer played too fast :-(
P.S. I attach configured EMU 1.01 to emulation Byte and Byte COBMECT
Cat_Alex/QRP
10.01.2013, 01:09
есть возможность добавить все байтовские фичи в эмулятор? Кроме ВИ53 ещё и расширенные клавиши.. Ну и 2 режима - основной и совместимости.... И, может быть, в перспективе получится добавить поддержку Байта-01? Документация есть, живые экземпляры тоже (и не один)... Софт сграблен...
Присоединяюсь.
I found in machine code music data Lambada. Music data is after string |Puşn (ASCII) in CPU memory offset 6E5Dh.
6E5Eh - play speed (default 19h)
6E6Ch - first note, values 08 - play time, 31 - pitch (note C)
To change play speed LOAD Art Studio.tzx in EMU 1.01 and while brush & spray come together run Debugger, press Ctrl+G and go to Data: 6E5Eh and change default value 19 to e.g. 01 and press F5 to run. Value 01 make play very fast. In attach Art Studio.tzx and Lambada.emu (emulator state). Link to EMU 1.01 configured for "Byte" is in my previous post in attach file Byte EMU.rar
http://savepic.org/3589837m.png (http://savepic.org/3589837.htm)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved. Перевод: zCarot