Просмотр полной версии : SP1 for Z88DK
Alcoholics Anonymous
23.05.2006, 12:15
The news is a bit old now, but I had intended to pass it along here for a few weeks now. Not being a Russian speaker, it's taken me that long to get my registration correct :biggrin:
Anyway, I just wanted to announce that SP1 for Z88DK was released a few weeks ago. SP1 is a flicker-free sprite engine for writing games on the Spectrum in C or assembler. Sprites can be any size and any of five main types: mask, or, xor, load and attribute only. They can occupy any of 256 planes. SP1 contains a large number of functions for collision detection, drawing backgrounds and manipulating sprites that makes it a lot easier to write games.
Along with SP1, z88dk contains, among other things, an IM2 library to register C functions on interrupts, a dynamic block memory allocator for fast and efficient memory allocation, abstract data types like linked-lists and hash tables, and functions for reading the keyboard, many joysticks and mice.
I have started an english language tutorial on http://www.worldofspectrum.org/forums/showthread.php?t=11729 that will cover all the features in SP1. I would say it's about half-way through and will take another week to two weeks to be finished.
I'll translate the message to Russian:
Несколько недель назад был выпущен SP1 для Z88DK. SP1 это спрайтовый движок (без мерцания) для написания игр для Speccy на Си или ассемблере. Спрайты могут быть любого размера и одного из пяти типов: с маской, накладывающиеся по OR, XOR или напрямую (без логической операции) и с аттрибутами. Они могут располагаться на любом из 256 слоев (?). В составе SP1 - большое число функция для определения коллизий, отрисовки фона и управления спрайтами что значительно упрощает написание игр.
Вместе с SP1, z88dk содержит библиотеку позволяющую "повесить" Си функцию на IM2, быструю и эффективную библиотеку динамического выделения памяти, абстрактные типы данных (например связные списки и hash-таблицы) и кроме того функции для опроса клавиатуры, различных типов джойстиков и мышей.
Автор начал готовить руководство разработчика (по-английски естественно) которое опишет все возможности SP1. На настоящий момент готова примерно половина документа и скорее всего руководство будет полностью готово через неделю-две.
demon_zx
24.05.2006, 14:28
2 elf/2: огромное спасибо за перевод
acidrain
09.06.2006, 21:26
You've done a great work, diffenetly! And some functions (like memory allocation , mice and joysticks, keyboard reading etc) are just for library for an future OS! Nice to know that speccy is in Canada is popular too =)
I wish you good luck!
Alcoholics Anonymous
14.06.2006, 00:58
You've done a great work, diffenetly! And some functions (like memory allocation , mice and joysticks, keyboard reading etc) are just for library for an future OS!
Thanks for having a look :smile: There are many more interesting libraries coming along that deal with the AY chip, if1 network, data compression, etc. that should make it a lot easier, faster and more fun to develop for the Spectrum, whether that be in C or asm.
Actually it would make my day if I could interest a few talented Russian coders who would like to do the AY library or data compression functions, or something we haven't thought of yet -- it would certainly speed things along :wink:
Nice to know that speccy is in Canada is popular too =)
I wouldn't go so far to call it popular -- Timex only had them on sale for 4 or so months before quitting the computer business. But there are many friends of the Timex variation of the Spectrum on this side of the Atlantic.
I'll translate the message once again...
Thanks for having a look There are many more interesting libraries coming along that deal with the AY chip, if1 network, data compression, etc. that should make it a lot easier, faster and more fun to develop for the Spectrum, whether that be in C or asm.
Actually it would make my day if I could interest a few talented Russian coders who would like to do the AY library or data compression functions, or something we haven't thought of yet -- it would certainly speed things along
В разработке (планах?) сейчас находятся еще более интересные библиотеки для работы с AY, сетью на базе if1, компрессии данных и т.д. Они позволять разрабатывать программы для Speccy быстрее и легче, как на асме, так и на Си.
Товарищ ищет талантливых кодеров которые помогли бы ему с разработкой AY библиотеки или функций для компрессии данных или каких-нибудь других библиотек которых пока нет в планах. Это позволит значительно ускорить разработку.
... SP1 is a flicker-free sprite engine for writing games on the Spectrum in C or assembler....Ready libraries it is healthy, but their presence does not mean application.
It would be desirable to look at any software developed with use of these libraries.
Though demonstration.
----------
Готовые библиотеки это здорово, но их наличие не означает применение.
Хотелось бы посмотреть на какой-либо программный продукт, разработанный
с использованием этих библиотек.
Хотя бы демонстрационный.
----------
Toy with source http://cezgs.computeremuzone.com/eng/card.php?id=10
Excellent example of application of a high level language for development of game for Speccy.
It to a question on applicability C for development of the programs on Speccy.
------
Отличный пример применения языка высокого уровня для разработки игры для Speccy.
Это к вопросу о применимости C для разработки программ на Speccy
http://zx.pk.ru/showpost.php?p=24898
------
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved. Перевод: zCarot