Как известно последняя версия эмулятора Fuse была 0.10.02. Так вот вышла тестинг-версия 1.0.0-rc1.
Скачать её, и просмотреть обсуждение, можно тут.
P.S. Полная версия 1.0.0 ожидается в течении пары недель.
Вид для печати
Как известно последняя версия эмулятора Fuse была 0.10.02. Так вот вышла тестинг-версия 1.0.0-rc1.
Скачать её, и просмотреть обсуждение, можно тут.
P.S. Полная версия 1.0.0 ожидается в течении пары недель.
Так вроде там ничего особенного и не поменялось... И вообще как-то застопорилась разработка.
Changelog:
2010-12-xx Philip Kendall <philip-fuse@shadowmagic.org.uk>
* Fuse 1.0.0 released.
* Add Opus Discovery disk interface support (Gergely Szasz and Fredrick
Meunier).
* Wii support (Bjoern Giesler, Philip Kendall, Marek Januszewski).
* Many improvements to Win32 UI, including an installer (Marek
Januszewski).
* Support weak data in +3 disk images (Gergely Szasz).
* NTSC Spectrum support (Philip Kendall, with thanks to Claudio
Bernet).
* Add support for flipping disk images in single sided drives (Gergely
Szasz).
* Add support for automatically merging both both disk images where
they are in separate files named with the text [Ss]ide[ _][abAB12]
(Gergely Szasz).
* Switch to using Blip_Buffer (by Shay Green) for improved beeper and
AY output (Fredrick Meunier).
* Allow beeper and AY volumes to be set (Fredrick Meunier).
* Enable Beta 128 interface in 48K and TC2048 machines (thanks,
Omikron) (Fredrick Meunier).
* Add emulation of the Fuller Audio Box (Stuart Brady and Fredrick
Meunier).
* Allow sound to run from 2% speed up (Fredrick Meunier).
* Add emulation of the Melodik and similar 48K-compatible AY interfaces
that use the 128K sound ports (Fredrick Meunier).
* Add support for Pentagon 1024SL v2.2 16 colour mode (Fredrick
Meunier).
* Implement GTK+ drag and drop support (Dmitry Semyonov).
* Better support for international keyboards (Michal Jurica).
* Allow svgalib UI to use full range of bit depths and scalers (Gergely
Szasz).
* Allow GTK+ scalers to set window size in GTK+ UI (rkd77, Fredrick
Meunier).
* Allow selection of "TV speaker" or "beeper"-style sound output
(Fredrick Meunier)
* Allow hot-key switching between full-screen and windowed mode in
SDL UI (György Szombathelyi).
* Miscellaneous improvements:
* Preformat new disks on +3 to allow the format command on +3 to work
(Gergely Szasz).
* Support non-standard TRD images with 41-83 tracks per side (Gergely
Szasz).
* Allow user to swap Kempston mouse buttons as some combinations of
physical hardware and Spectrum software make it hard to use the
standard mapping e.g. right clicking and moving the cursor on Mac
notebooks (thanks, Andrew Owen) (Fredrick Meunier).
* Fixes for speed estimation (Gergely Szasz).
* Fix border colour in Timex HiRes screenshots (Fredrick Meunier).
* Allow "combo" boxes in widget UI (Gergely Szasz).
* Allow Home and End keys to work in widget UI (Gergely Szasz).
* Fix poke finder passing the wrong page to the debugger (Marek
Januszewski).
* Ensure joystick code always activates fire buttons correctly
(thanks, anonymous user)
* Don't fire joystick fire button events unless they've actually
changed (Fredrick Meunier; thanks, Phil Reynolds).
* Make svgalib UI use event interface rather than polling (thanks,
anonymous user).
* Ensure empty XML elements can't cause a segfault (thanks,
anonymous user).
* Tweak sector padding to fix Opus ATC+Technician Ted.dsk (Gergely
Szasz; thanks, Simon Owen).
* Z80 NMI should take some time (Fredrick Meunier).
* Ensure netbooks always recognise the enter key (Fredrick Meunier;
thanks, Marce).
* Add a --without-png option to configure for Gentoo (José Manuel
Ferrer Ortiz)
* Many other things I forgot. If you contributed something and would
like to be mentioned here, please mail me.
Всё. Собрали-таки этот эмулятор - http://www.worldofspectrum.org/forum...6&postcount=19
Сборка для Windows находится здесь - http://www.megaupload.com/?d=0U5S8NRZ
Остальные сборки на оффициальном сайте разработчиков эмулятора - http://fuse-emulator.sourceforge.net/
Здравствуйте! У меня PSP 2008. Стоит на приставке fuse psp 0.10.0.21 Очень хочется поиграть в игру "Чёрный ворон", но она двухдисковая. После загрузки игры с первого диска в конце появляется меню с запросом вставить диск 2 в дисковод А или Б. В меню выбираю или А или Б без разницы, игра зависает и дальше не идет. Пробовал много раз качать разные версии игры, везде один и тот же финал. Может кто то сталкивался и сможет мне помочь. Ну очень хочется поиграть! Последний раз играл в 1998 году на ZX Spectrum.
Игра только на двух дисках. Попробуй UnrealSpeccyPortable. Только я там тоже без понятия может-ли он читать второй диск в .trd. Обычный Unreal Speccy это делает без проблем.
Наконец-то сохраняется (после перезапуска) размер окна и фильтры (Linux).
Хм. У меня и раньше вроде сохранялись.
Смогу помочь. Поскольку Карапетян сделал так, что фуза сбрасывается каждый раз, когда ты выбираешь диск, то сделать можно следующее:
1. Сохраняешь Save State для того момента, когда запрашивается имя дисковода
2. Подключаешь по USB к компу или же какой-нибудь оболочкой для PSP типа Exploda идёшь в папку с fuse и там будет подпапка states.
3. Находишь файл типа RAVEN1.trd_00.sta и переименовываешь в RAVEN2.trd_00.sta (ну условно, начальные названия разумеется будут названиями твоих trd-шек).
4. Заходишь в фузу, втыкаешь второй диск, загружаешь сейв стейт и готово.
---------- Post added at 13:36 ---------- Previous post was at 12:45 ----------
То есть прочитать, поддерживает ли этот Unreal PSP в документации это не для тебя? Несложно же.
По-твоему лучше быстро дать совет "от фонаря"?
Shadow Maker, спасибо огромное! Всё получилось. Вы просто супер!
Приветствую! Купил недавно псп и скачал последнюю версию эмулятора. Так вот единственную игру которую удалось запустить это недавнюю survivesection. Остальные просто не загружаются и только высвечивается трдос. В старой версии вроде как игры запускалить через оболочку GLUK и все было нормально.
Хорошо попробуем)))
Не подскажите как в отладчике, что либо сделать окромя кнопок внизу. Ни breakpoint поставить ни PC переставить чет с разгона не вышло. Никаких доков на странице проекта не нашел. Версия 1.0.0.1 собрана на фре.
MONITOR/DEBUGGER
Firstly, note that the vast majority of this section applies only if you're using the GTK+ user interface; if you're using one of the widget user interfaces, you'll get a very basic monitor which shows the current values of the registers and allows you to single step through execution or continue.
If you are using the GTK+ user interface, Fuse features a moderately powerful, completely transparent monitor/debugger, which can be activated via the Machine, Debugger ... menu option. A debugger window will appear, showing the current state of the emulated machine: the top-left `pane' shows the current state of the Z80 and the last bytes written to any emulated peripherals. The bottom-left pane lists any active breakpoints. Moving right, the next pane shows where the Spectrum's 64K memory map (the `W?' and `C?' indicate whether each 8K chunk is writable or contended respectively), and the next a disassembly, which by default starts at the current program counter, although this can be modified either by the `disassemble' command (see below) or by dragging the scrollbar next to it. The next pane shows the current stack, and the final pane any `events' which are due to occur and could affect emulation. Any of these panes can be removed by use of the View menu. Below the displays are an entry box for debugger commands, and five buttons for controlling the debugger:
Evaluate
Evaluate the command currently in the entry box.
Single Step
Run precisely one Z80 opcode and then stop emulation again.
Continue
Restart emulation, but leave the debugger window open. Note that the debugger window will not be updated while emulation is running.
Break
Stop emulation and return to the debugger.
Close
Close the debugger window and restart emulation.
Double-clicking on an entry in the stack pane will cause emulation to run until the program counter reaches the value stored at that address, while double-clicking on an entry in the `events' pane will cause emulation to run until that time is reached.
The main power of the debugger is via the commands entered into the entry box, which are similar in nature (but definitely not identical to or as powerful as) to those in gdb(1). In general, the debugger is case-insensitive, and numbers will be interpreted as decimal, unless prefixed by either `0x' or `$' when they will be interpreted as hex. Each command can be abbreviated to the portion not in curly braces.
ba{se} number
Change the debugger window to displaying output in base number. Available values are 10 (decimal) or 16 (hex).
br{eakpoint} [address] [condition]
Set a breakpoint to stop emulation and return to the debugger whenever an opcode is executed at address and condition evaluates true. If address is omitted, it defaults to the current value of PC.
br{eakpoint} p{ort} (r{ead}|w{rite}) port [condition]
Set a breakpoint to trigger whenever IO port port is read from or written to and condition evaluates true.
br{eakpoint} (r{ead}|w{rite}) [address] [condition]
Set a breakpoint to trigger whenever memory location address is read from (other than via an opcode fetch) or written to and condition evaluates true. Address again defaults to the current value of PC if omitted.
br{eakpoint} ti{me} time [condition]
Set a breakpoint to occur time tstates after the start of the every frame, assuming condition evaluates true (if one is given).
br{eakpoint} ev{ent} area:detail [condition]
Set a breakpoint to occur when the event specified by area:detail occurs and condition evaluates to true. The events which can be caught are:
divide:page
divide:unpage
The DivIDE interface is paged into or out of memory respectively
if1:page
if1:unpage
The Interface 1 shadow ROM is paged into or out of memory
rzx:end
An RZX recording finishes playing
tape:play
tape:stop
The emulated tape starts or stops playing
zxcf:page
zxcf:unpage
The ZXCF interface is paged into or out of memory
zxatasp:page
zxatasp:unpage
The ZXATASP interface is paged into or out of memory
In all cases, the event can be specified as area:* to catch all events from that area.
cl{ear} [address]
Remove all breakpoints at address or the current value of PC if address is omitted. Port read/write breakpoints are unaffected.
com{mmands} id <newline>
<debugger command> <newline>
<debugger command> <newline>
...
end
Set things such that the specified debugger commands will be automatically executed when breakpoint id is triggered. There is currently no user interface for entering multi-line debugger commands, so the only way to specify this command is on the command-line via the --debugger-command option.
cond{ition} id [condition]
Set breakpoint id to trigger only when condition is true, or unconditionally if condition is omitted.
co{ntinue}
Equivalent to the Continue button.
del{ete} [id]
Remove breakpoint id, or all breakpoints if id is omitted.
di{sassemble} address
Set the centre panel disassembly to begin at address.
ex{it}
Exit the emulator immediately.
fi{nish}
Exit from the current CALL or equivalent. This isn't infallible: it works by setting a temporary breakpoint at the current contents of the stack pointer, so will not function correctly if the code returns to some other point or plays with its stack in other ways. Also, setting this breakpoint doesn't disable other breakpoints, which may trigger before this one. In that case, the temporary breakpoint remains, and the `continue' command can be used to return to it.
i{gnore} id count
Do not trigger the next count times that breakpoint id would have triggered.
n{ext}
Step to the opcode following the current one. As with the `finish' command, this works by setting a temporary breakpoint at the next opcode, so is not infallible.
o{ut} port value
Write value to IO port port.
pr{int} expression
Print the value of expression to standard output.
se{t} address value
Poke value into memory at address.
se{t} register value
Set the value of the Z80 register register to value.
se{t} $variable value
Set the value of the debugger variable variable to value.
s{tep}
Equivalent to the Single Step button.
t{breakpoint} [options]
This is the same as the `breakpoint' command in its various forms, except that that breakpoint is temporary: it will trigger once and once only, and then be removed.
Addresses can be specified in one of two forms: either an absolute addresses, specified by an integer in the range 0x0000 to 0xFFFF or as a `page:offset' combination, which refers to a location offset bytes into into memory bank page, independent of where that bank is currently paged into memory. RAM pages are indicated simply by an integer, while ROMs are prefixed by `R' (e.g. offset 0x1234 in ROM 1 is specified as `R1:0x1234'). Pages selected via the /ROMCS line are prefixed with `C', while the Timex Dock and Exrom use prefixes `D' and `X' respectively. The 48K machines are treated as having a permanent mapping of page 5 at 0x4000, page 2 at 0x8000 and page 0 at 0xC000; the 16K Spectrum is treated as having page 5 at 0x4000 and no page at 0x8000 and 0xC000.
Anywhere the debugger is expecting a numeric value, except where it expects a breakpoint id, you can instead use a numeric expression, which uses a restricted version of C's syntax; exactly the same syntax is used for conditional breakpoints, with `0' being false and any other value being true. In numeric expressions, you can use integer constants (all calculations are done in integers), register names (which simply evaluate to the value of the register), debugger variables, parentheses, the standard four numeric operations (`+', `-', `*' and `/'), the (non-)equality operators `==' and `!=', the comparison operators `>', `<', `>=' and `<=', bitwise and (`&'), or (`|') and exclusive or (`^') and logical and (`&&') and or (`||').
Fuse 1.1.0
Win32 - http://www.t2e.pl/en/322/134/322/Emu...s#.UaDcgzTQSJsЦитата:
Emulation of the Spectranet, SpeccyBoot, SpecDrum and DISCiPLE interfaces
Support for reading PZX and POK files
Support for recording FMF movies
GTK+ 3 compatability
Всё остальное - http://fuse-emulator.sourceforge.net/
Блин, подскажите, плиз, какая версия самая стабильная???? Последние версии при попытки открытия разных программ вылетают с ошибкой... :((( Была какая-то версия год назад, переставлял систему, накрылась, а сейчас вспомнить не могу...
В смысле, под Mac OS X
Fuse 1.1.1
Для Win32 - http://www.t2e.pl/pl/322/134/322/Wie...se-111-Windows
Для всего остального - http://fuse-emulator.sourceforge.net/
Fuse 1.1.1 глючная... как и все единички... может, конечно, только у меня, но почему то все остальные программы под мак у меня без сучка без задоринки работают...
У меня на Xubuntu 12.04 из репы 1.0.0.1a - работает. Только надо качнуть ромы fuse-emulator-roms и распаковать их в /usr/share/spectrum-roms.
У кого нибудь есть ромы для Fuse Mac OS. А то никак не разберусь какие ромы там использовать. Например для Пентагона просит 3 рома сразу.
shuran33, Приаттачил все ромы из /usr/share/spectrum-roms.
Где оно в маке - не знаю.
phant0m, спасибо за ромы, получилось подсоединить их, но потом почему то вылетает из программы.
Может быть кто-нибудь знает где в маке найти настройки fuse, настройки в файле желательно. В обычных настройках получается так - выбираю нужные ромы, потом программа неожиданно завершается и после повторного запуска настройки опять старые.
Получилось что-нибудь? Я только после праздников на работе могу попробовать, так как только там есть доступ к Маку. Я не особо много на нём работал, но родным файл-мэнеджером я не знаю как добраться вообще до чего либо. Лучще уж Midnight Commander поставить.
phant0m, Да, разобрался. Настроил Pentagon 512 c gluk ромом. Потому что если в scl образе нет бута, были проблемы с запуском(вводил в tr-dos'e load"name", прога грузилась, но не запускалась и вылетала в меню).
Сейчас все работает, жаль только нельзя как в total commander'e внутри scl и trd образов копаться.
Поставил FUSE себе на ноут - клавиатура не работает :( Работают курсорные клавиши, Enter и цифровые. Может кто знает в чем дело? На компе нормально работал вроде. Система на ноуте LMDE Mate.
он не ругается. запускается нормально, только клава не работает.
Кто нибудь знает есть ли возможность сохранений для кассетных игр с последующей загрузкой? Снапшоты не вариант, они только дампят текущее состояние, а нужно именно сохранить на виртуальную кассету с последующей загрузкой из нее сейвов. Вроде есть пункты Media->Tape->Record Start. Но что то не пойму как это работает.
попробуй сначала обычный save из-бейсика.
обычно эмули для отгрузки перехватывают только ПЗУшный лоадер