Уххх, гугл затянул надолго
По информации с http://www.worldofspectrum.org/infos...cgi?id=0004916
Publisher Sinclair Research Ltd (UK) (издатель)
Re-released by Microbyte (Spain)
Producer/Author(s) Hudson Soft (производитель)
Year of release 1983
http://wapedia.mobi/en/Stop_the_Express
Stop the Express (in Japan, the game was known as Bousou Tokkyuu SOS) is a ZX Spectrum video game made by Hudson Soft in 1983. There were also versions for the Commodore 64 and the MSX.
Дальше интереснее...
http://wapedia.mobi/en/Challenger_(video_game)
The game was originally planned as a port of the ZX Spectrum video game Stop the Express (later released for the Commodore 64 and MSX), which was released by Sinclair Research Ltd in 1983. Stop the Express only contained the first train level, and 3 levels were added for the release of Challenger.
Речь идет об игре Challenger для NES, а в скобках о Stop the Express, так как Challenger'а для спека не было.
То есть версии Stop the Express для MSX и C64 вышли позже спековской, что подтверждается информацией из других источников:
1) http://www.generation-msx.nl/msxdb/softwareinfo/313
1984 -- год выхода версии для MSX (на год позже)
2) http://www.gb64.com/oldsite/gameofwe...pthexpress.htm
Stop the Express was a much underrated game on the Spectrum about a year and a half ago, and now it's available for the 64 with slightly improved graphics and sound.
Интересные сведения из истории компании:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hudson_Soft
Hudson Soft Ltd. was founded in Sapporo, Japan on May 18, 1973 by brothers Yuji and Hiroshi Kudo. The founders grew up admiring trains, and named the business after their favorite, the Hudson locomotive. Hudson began as a shop selling telecommunications devices and art photographs. In September 1975, Hudson Soft began selling personal computer-related products, and in March 1978 started developing and selling computer game packages.
Hudson became Nintendo's first third-party software vendor for its Family Computer. Hudson's second title for this console, Lode Runner, sold 1.2 million units after its 1984 release. The business continued developing video games on the Famicom and other platforms (NEC PC-8801 MSX, ZX Spectrum), and was reorganized as Hudson Soft Co., Ltd. in November 1984.
То есть по крайней мере до 1984 ребята были developers. Отсюда понятна и тематика игры и название компании, обусловленные неравнодушным отношением основателей к поездам. Hudson - название паровых локомотивов.
Субъективно, по-человечески, психологически. Ребята обожают паровые локомотивы, даже в честь них назвали свою компанию, у них есть 5-летний девелоперский опыт (то есть люди в своей отрасли не случайные), надо написать игру для спектрума про объект своего обожания. Такой труд должен приносить им радость, удовольствие, воплощение новых оригинальных идей. Зачем отдавать его кому-то еще?
Кстати, игра пользуется большой популяностью в on-line http://myspeccy.com/ru/myspeccygamelist, если посмотреть на числа в квадратных скобках.
Наконец в самой игре в бегущей строке проставлен copyright на Hudson soft.
Можно ли считать игру для спектрума чисто японской разработкой -- вопрос философский. Это как с определением аниме. Можно ли считать анимацию аниме, если к ней приложили руку 2 японских аниматора и 1 английский?![]()






Ответить с цитированием